„Jeden obrázek vydá za tisíc slov.“ Výrok, který určitě nečtete poprvé. Jedním z těch, kdo jej nepřestával připomínat, byl Tony Buzan, anglický psycholog, výchovný poradce a autor konceptu myšlenkových map.
A měl pravdu. Chceme, aby nás naši zákazníci „viděli“. Abychom byli v on-line i off-line světě na první pohled rozeznatelní a odlišitelní. Naše logo, náš web, naše výrobky, oblečení na prodejně, auta… Proč? Je to vlastně úplně přirozené. Našemu vnímání plně vévodí zrak. Přibližně 80 % vjemů k nám přichází zrakem a už od pravěku jsme touto cestou vnímali většinu hrozeb naší existence. Což se děje dodnes. Zrak nám zprostředkovává názor našeho mozku, který prošel důkladnou analýzou. V odborném světě se tomu říká PSE – efekt nadřazenosti obrazu. Protože obrazy tady byly odjakživa. Dříve, než slova, než písmo, které jsme si vymysleli a mozek je přirozeně nevnímá. Proto jsou pro nás vizualizace tak důležité a je škoda jich nevyužívat.
Jak to vlastně funguje? Představte si, že jdete po ulici a zahlédnete na billboardu reklamu. Vašemu mozku stačí pouhých 13 milisekund, aby si všimnul a vyhodnotil, jestli jej zaujala, protože celý smysl pochopí za méně než desetinu sekundy. Na druhou stranu takových vizuálních vjemů zaregistrujeme až 36 000 za jednu hodinu, takže zapamatovatelná informace potřebuje být i úderná. A jak si vede obraz v souboji s textem? Zkuste hádat. Mozek zpracuje obraz až 60 000x rychleji, než text. Takže defacto nakreslit tento článek třeba jako komix by nám všem ušetřilo dost času 😊
V obrazech mnohem lépe rozlišujeme drobné nuance, které slovy těžko vyjádříme:
Zdroj obrázku: https://1url.cz/xulX8
Také rychleji vyjádříme vtip a snáze jej zasadíme do reality (viz oblíbené memy na sociálních sítích):
Zdroj obrázku: viz obrázek
Díky vizuálům se také mnohem lépe učíme. Celých 60 % populace využívá primárně svou vizuální paměť. A nejde jen o obrázky jako takové. Určitě snáze pochopíme růst obratu z grafu, informace o minimálních a maximálních objednávkách z tabulek s barevnými poli, procesy z vývojových diagramů.
Vizualizace nám celkově zjednodušují učební proces a látku udržíme v paměti až o 42 % déle, než pouhý text. Také v době, kdy nás každou vteřinu bombardují desítky různorodých vjemů, mnohem lépe udrží naši pozornost. Neurovědci provedli pokus, při kterém skupince lidí promítli 2500 obrázků. Pak jim promítli sadu obrázků, kde byly některé navíc a některé chyběly. A co se stalo? Přesnost vybavení si těch správných byla 90 %. Nutno říct, že toto nebyl jediný výzkum na podobné téma. A výsledky se opakovaly.
Je pravdou, že pokud k vizuálům připojíme i další podněty, které musí mozek zpracovat, pamatujeme si ještě lépe. Při kombinaci slov a obrazů si po 3 dnech pamatujeme 65 %. Pro srovnání – u samotného mluveného slova je to jen 20 % a u čistého textu dokonce jen 10 % (Dale, 1969).
Stojí tedy za to naučit se s vizualizacemi pracovat a naplno využít jejich potenciálu. A to jak pro interní (prezentace, procesy, onboarding, edukace zaměstnanců), tak pro externí využití ve firmě (návody pro zákazníky, popis zaměření firmy apod.). Chcete se naučit, jak vizualizovat a lépe se tak odlišit od svých konkurentů? Stačí napsat, nebo zavolat, sestavím vám trénink, který vám padne jako oblek na míru 😊